Tuesday, March 24, 2009

boh! rosak-rosak!

aku baru saja balik pada ahad lepas dari terengganu untuk buat bengkel untuk orang-orang sana. tapi aku beruntung kerana tak ada orang..hahah...hahah..dalam keseronokkan.bosan sampai mendayu-dayu kerana aku tidak tahu apa yang mahu dilakukan. dan aku tulis ini bukan untuk menghebohkan yang aku ke terrengganu,buat bengkel.tapi aku mendapat satu pengalaman yang aku rasa boleh berkongsi. dalam show misi seni aswara.

mereka membuat screening projek akhir pelajar-pelajar 2007. dua buah filem pendek ditayangkan burbp dan qalam. selepas tayangan burp selesai qalam pula yang akan ditayangkan. mula-mula aku kurang paham tetapi lama kelamaan baru masuk dari mata lalu ke hati dan tiba di otak. seorang sami buddha yang mencari kebenaran tuhan dengan menyebut "al-lah". sami tersebut ke semua rumah ibadat dan di halau. yang aku tak boleh tahan iaitu apabila di masjid. seorang orang masjid menghalau beliau keluar dan menutup pagar masjid tersebut.lalu mengatakan" islam! melayu!.". selepas babk itu, aku tergelak sakan. aku setuju dengan idea pembikin filem tersebut.

tengah aku bergelak sakan keluar suara.."boh..rosak..jahanam...melayu jadi sami?melayu nih..dia nie mesti dah rosak..mak bapak mesti dah tak boleh buat apa-apa dah!.". aku pandang mamat tengganu nie..dalam hati aku.."ape hal la mamat nie?..sempit nye otak dia nie..!". dia tak berhenti membebel lagi. aku malas layan orang mcm nie dan aku kesian dia tak ada pendedahan meluas. sempit macam keropok lekor otak dia..memandangkan dia tua..aku hormat la dia sebab aku di tempat orang lagi pun..kejap lagi tak balik aku ke KL.

daripada pengalaman aku malam itu, aku merasakan mereka yang berfikiran macam begini patut di beri pendedahan tentang hal-hal dunia. bagi aku filem pendek qalam ini mengkias orang melayu dan menyatakan islam itu agama universal dan orang melayu bukan lah semestinya islam. dan cerita ini juga menunjukkan asal usul orang melayu yang dulunya menganut agama buddha. tapi mereka tak nampak di dalam filem ini. mereka hanya nampak bahawa pelakon melayu yang memainkan watak seorang sami buddha. dan menyatakan haram!...korang nie islam sebab latar keluarga islam ke ape?. korang tak memahami isi quran ke?. bangunlah woi!..

8 comments:

Anonymous said...

aku pon xbape tawu ape kes..tapi kalo org Islam melakonkan watak sami buddha, agak keterlaluan rasenye dr segi akidah, try tanye ulama yang ahli

Anonymous said...

a'h..wa stuju..akidah bkn mnde main2

Unknown said...

kurang tepat 2...Melayu xsemestinya Islam, tapi kalau mmg org Islam yg mlakonkan watak seorang kafir, itu agak berat, apepun, tanyala yang lbih ahli, seeloknya sblum membuat apa2 filem, skrip tlbih dahulu dirujuk pada yang berkenaan

Anonymous said...

pelakon memainkan watak sami..dan mendapat seruan yang sebenar dan mencari kebenaran allah..2 aku lupa highlightkan...

Jim. Heris said...

masa aku kecik2 dulu, ada siaran drama arab yang dilakonkan oleh pak arab di negeri arab. kisah nabi-nabi yahudi dan arab. kisah sebelum islam muhammad wujud.

ada satu episod tu, kisah nabi musa. pak arab pelakon2 extra ni jadi penyembah berhala - lembu emas. sehinggalah musa datang betulkan keadaan. lalu mereka pun sebut lah allahu akbar.

ramai juga pak arab pelakon2 extra ni berlakon jadi kafir kemudian mendapat hidayah jadi muslim. tak salah pun pak arab ni buat. tak ada pun ulamak arab ni bising.

bagi orang melayu yang dok agung2kan agama pak arab ni, kalau tak tau sejarah, tak baca sejarah, pergi makan taik yang kebao ni lukis - kasi terang hati. tak payah minum air yasin.

berlakon jadilah apa pun. kalau aku berlakon jadi nabi isa kena salib, mesti orang kata aku kristian padahal memang nabi isa kena salib!

aiyak. susah mau cerita ini space ada kecik.

Anonymous said...

http://ustaznasrudin-tantawi.blogspot.com/2006/04/hukum-melakonkan-watak-nabirespon.html

Anonymous said...

wowo...giler bro...pehal nie?
ak lgsong xfhm..haha..so ak diam je..no komen

Anonymous said...

haa bao..ak dgr kuliah ustaz azhar idrus td..ada org tnya bab nie..ak tingat yg ko tlis nie..
dia kata jumhur ulama' mengharamkan bnda kalo kita org Islam mlakonkan watak kafir..ada beberapa perkara yg dilarang main..cam nikah, cerai, rujuk..dan kalo yg td ak ckpla..blakon jadi kafir..wajib ngucap balik...jage2 dow..aqidah jgn men2..ilang yg 2 xde syurga dol...kalo kita jahat2 pon akidah ade..leh gak msk surga